De BMW 2-serie Gran Coupé. Zijn publieksdebuut staat voor de LA Auto Show op de agenda, maar in aanloop naar dat moment mogen we de auto alvast vanuit alle digitale hoeken aanschouwen. Dit belooft BMW’s antwoord te zijn op vergelijkbare modellen van bijvoorbeeld Mercedes-Benz en Audi.

BMW zet een, voor het merk zelf, bijzondere stap met de hagelnieuwe 2-serie Gran Coupé. Het is namelijk voor het eerst dat het merk met een antwoord komt op auto’s als de Audi A3 Limousine of de Mercedes-Benz CLA. Beide auto’s zijn al (bijna) bezig met hun tweede hoofdstuk, terwijl BMW nog schitterde door afwezigheid.

Bij BMW achten de ontwerpers het nu ook de hoogste tijd om mee te doen in het premium-rijtje compacte sedans, of vierdeurs coupés zoals BMW het zelf noemt. Net als de eerder genoemde modellen van concurrenten is het recept duidelijk: de populaire compacte middenklasser van het gamma dient als basis, waarna de koets vooral aan de achterkant flink wordt aangepakt. Bij Audi de A3, bij Mercedes de A-klasse en nu bij BMW de 1-serie. Dat BMW de auto presenteert als een Coupé, verklaart z’n naam: de 2-serie geldt ook in z’n tweedeursvorm als de coupéversie van de (vorige) 1-serie, zoals de 4-serie dat ten opzichte van de 3-serie is.

Het bekende UKL-platform geldt als basis, waardoor we BMW-liefhebbers wederom moeten teleurstellen: ook deze 2-serie Gran Coupé verplaatst al zijn vermogen (in principe) enkel naar zijn voorwielen. De carrosserie is 4,526 mm lang, 1.800 mm breed en 1.420 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.670 mm. Met deze maten is de auto ruim 200 mm langer en 1 mm breder dan de 1-serie. In de hoogte levert de auto 14 mm in. Achterin de 2-serie Gran Coupé kunnen we 50 liter meer aan bagage kwijt, want de auto slikt 430 liter (tegen 380 liter in de 1-serie). Kijken we naar de concurrenten, dan is de CLA in alle opzichten een stukje groter (4.688, 1.830 en 1.439 mm). De A3 Limousine, die op zijn laatste benen loopt, is in alle opzichten iets kleiner.

Kijken we naar de koets van de nieuwe 2-serie Gran Coupé, dan hebben de ontwerpers er niet simpelweg “een kont aangeplakt”. De voorzijde is vrijwel identiek aan die van de 1-serie, maar verschilt op kleine punten. Neem de wat schuin geplaatste (standaard) led-koplampen en BMW’s nieuwe nierengrille, maar vanaf de zijportieren zijn we verschillen groter. Zo verliezen die portieren hun frame rondom de raampartijen en is de achterkant compleet nieuw ontworpen. Voor de vorm van de achterlichten werd naar de 8-serie Gran Coupé gekeken, hoewel de indeling flink wordt opgeschut. Nieuw is de standaard hoogglans zwarte balk die de achterlichtunits verbindt. Het BMW-logo prijkt in het midden van de sierstrip. De ‘luchthappers’ aan de achterkant keren tevens bij elke uitvoering terug.

Binnenin ontmoeten we een bekend interieur. Op de motorenlijst treffen we drie motoren: de 140 pk 218i benzineversie, de 190 pk  viercilinder 220d-diesel én standaard vierwielaangedreven M235i met 306 pk, het vierwielaangedreven topmodel. Op de internationale prijslijst staat ook de 231 pk 228i xDrive, maar die wordt uitsluitend in de Verenigde Staten geleverd. De M235i krijgt naast de standaard xDrive vierwielaandrijving kosteloos de achttraps Steptronic Sport-transmissie (met Launch Control-modus), een mechanisch Torsen-differentieel en M Sport Steering en dito remmen.

Volgend jaar maart staat de 2-serie Gran Coupé bij de Nederlandse dealers. De prijslijst wordt begin volgende maand vrijgegeven, waarna het publiek van de LA Auto Show voor het eerst aan de auto mag snuffelen.

Bron/ foto: Autoweek.nl