De huidige Skoda Octavia dateert alweer van 2013, al kreeg hij in 2016 nog wel een facelift. Net als de nieuwe VW Golf VIII staat de Octavia op het nieuwe MQB-platform, wat inhoudt dat hij ook als plug-in hybride leverbaar wordt. Maar uiteraard worden de sterkste punten van de huidige Skoda Octavia in ere gehouden. Dat betekent dat het nieuwe model weer heel veel ruimte biedt, zowel óp als áchter de achterbank. Wij rekenen op meer beenruimte en op minimaal evenveel bagageruimte als nu (610-1740 liter).

Naast de waardering voor de innerlijke waarden van de Octavia, besteedde Skoda veel aandacht aan de uiterlijke verschijning. Die moet meer dynamiek gaan uitstralen dan bij het huidige model. Eerdere spionagefoto’s lieten nog auto’s met lelijke dikbandwielen zien, waardoor het lastig was een oordeel te vellen. Maar met het lichtmetaal onder dit exemplaar oogt de Octavia erg Superb-achtig. Zo loopt de motorkap schuiner af dan bij de huidige Octavia bovendien lopen de zijkanten van de kap verder in de de voorspatborden door dan nu.

Daarnaast zien we dat de voorruit schuiner is gelegd, tevens oogt de auto breder en lager dan nu. Het opvallendst zijn echter de koplampen, die een soortgelijk design krijgen als bij de Skoda Superb. Want als je goed kijkt, zie je dat de buitenste hoeken zijn afgeplakt met grijze tape. Het zal nog lastig worden om de nieuwe Octavia en de vernieuwde Superb uit elkaar te houden.

Aan de achterkant ontwaren we nog wat camouflagemateriaal, maar het lijkt erop dat de nieuwe Octavia bredere C-stijlen krijgt. Ook de achteroverhang lijkt te zijn gegroeid. Dat kan betekenen dat de wagenlengte is toegenomen. Wij rekenen op minimaal 4,70 meter, wat een centimeter of 4 meer is dan de huidige generatie van kop tot staart meet. Zo wordt wat extra afstand gecreëerd met de nieuwe SKoda Scala.

Op grond van de vreemde sleuven in de achterklep verwachten we dat de nieuwe Skoda Octavia achterlichtunits à la Superb krijgt. Dat wil zeggen dat ze een stuk breder worden dan nu het geval is.

(Autowereld.com)